-alBiruni-

Author: sc4ab // Category:

Abu Raihan Al-Biruni (15 September 973 - 13 Disember 1048) merupakan seorang ahli matematik, astronomi, ahli fizik, cendekiawan, penulis ensiklopedia, ahli falsafah, ahli astrologi, pengembara, pakar sejarah, ahli farmasi dan guru yang banyak menyumbang kepada bidang matematik, falsafah, perubatan dan sains dari Persia. Karya agungnya ialah Rasa'll al-Biruni, sebuah ensiklopedia astronomi dan mathematik. Kejayaannya yang terpenting ialah menentukan musim dan pasang sudut air laut, menentukan kedudukan garis lintang dan garis bujur bumi, mencipta jam dan kalendar, mencipta rumus trigonometri dan mencipta alat menyukat ketumpatan.
Dilahirkan di Khwarazm (kini Uzbekiztan) di Asia Tengah yang pada masa itu terletak dalam sempadan Kerajaan Parsi, Al-Biruni mempelajari matematik dan astronomi daripada Abu Nasr Mansur. Al-Biruni merupakan rakan pelajar kepada ahli falsafah dan pakar perubatan Ibn Sina, pakar sejarah, pakar falsafah, dan pakar etik (ethicist) Ibn Miskawayh, di universiti dan pusat sains yang ditubuhkan oleh putera Abu Al Abbas Ma'mun Khawarazmshah. Abu Raihan Al-Biruni juga mengembara ke India dengan Mahmud dari Ghazni dan menemani beliau dalam kempen ketenteraannya di sana, mempelajari bahasa, falsafah dan agama mereka dan menulis buku mengenainya. Dia juga mengetahui bahasa Yunani, dan kemungkinannya Syriac dan Berber. Dia menulis bukunya dalam bahasa Persia (bahasa ibundanya) dan bahasa Arab.

3 Responses to "-alBiruni-"

~se7en_hea7en~ Says :
June 26, 2009 at 9:54 AM

x sia2 klas nama albiruniZ....c0Z albiruni ni pro0o0o0o0o........sO,go0oD LUcK ALbiruNIZ MeMBeRz.....MaY ALLAH SWT bless ALL !!!(-.-)

sc4ab Says :
June 28, 2009 at 4:51 PM

hehe,bangga gk nooh..albiruni ni ahli astronomi gk...kt klas km mmg ada org kuat klb astronomi pun..

~se7en_hea7en~ Says :
June 28, 2009 at 6:24 PM

mmng da....orgnya hensem lagi tau...masih solo??
(LWAK SAJA kpd ssiapa yg trasa)

Post a Comment