-ad-DU'A-

Author: sc4ab // Category:

Bismillah-Arrahman-Arrahim
sebagai satu usul yg ingin ana ketengahkan
minta pandangan serta hujjah2 yg menyokong kalam antum
USUL : doa sebelum dan selepas belajar oleh seorang khalifah
kerana apa diusulkan perkara sebegini rupa?
dalam sebuah hadis, mafhumnya
Aku lihat Nabi sedang berdoa' dan kami(sahabat) berdiam diri dan hanya mengaminkannya
FADHILAT :
setelah merujuk para ulama', doa secara berjamaah(seorang khalifah dan diaminkan oleh yg lain) ini lebih mustajab(InsyaAllah)
kerana apa?
masalan kelas 4 Al-Biruni sendiri
29 insan...
jika mengikutkan kaedah sebelum ini
28 insan berdoa secara main2...tiada kekhusyukan
tetapi, hanya seorang insan yg berdoa dengan khusyuk..
maka diangkat doanya insan seorang ni
doa 28 insan yg lain tidak
dan mengikut kata2 ulama' yg dirujuk..
kaedah khalifah dalam berdoa ini..
sekalipun 27 insan yg mengaminkan doa si khalifah adalah dengan main2
tetapi hanya seorang insan yg khusyuk mengaminkannya..maka
diangkat doa itu dan terkenalah kepada mereka semuanya
kerana apa?
Allahummaftah 'alai"NA"
Wallahu A'lam

4 Responses to "-ad-DU'A-"

sc4ab Says :
July 22, 2009 at 8:00 PM

maaf tak brapa nak faham. tapi apa yg ana faham lantik seorang khalifah dlm kelas utk mmbaca doa lalu diaminkan doa tersebut(dgn bsungguh-sungguh) oleh plajar yg lain btul tak???

sc4ab Says :
July 25, 2009 at 8:49 PM

ya..
dn prsoalnnya..apa yg enta/enti xfham??
sla ajukn soaln..

izmu bisyar Says :
July 26, 2009 at 6:36 PM

mcm mana nak tau yg si khalifah tu khusyuk? bukankah klu lebih banyak orang baca , lebih tinggi kemungkinannya untuk dapat orang yang khusyuk ? satu lagi , klu sorang ni dia baca , dia tak rasa orang dok tengok dan bg prhtian kat dia , boleh ganggu kekusyukan dan kekonsentrasian?

sc4ab Says :
July 28, 2009 at 6:01 PM

toib..asif..ad khilaf..
doa khalifah tdk khusyuk mna pn..tpi diaminkn oleh org yg khusyuk..InsyaAllah,Allah akn angkt doa itu
Wallahu A'lam

Post a Comment